Door Sipan Haji
Video- en marketing specialist

December. Traditiegetrouw de maand van de feestdagen, de maand van gezelligheid voor de open haard. En natuurlijk is december de maand van marketing. Niet zomaar marketing, maar e-mailmarketing. Volgens Loyaltifacts ligt de omzet uit e-commerce in november en december 30% hoger dan in de rest van het jaar. Tijd om hier serieus werk van te maken. Ook als je niet in de e-commerce zit kun je deze periode aangrijpen om te ‘binden’ met je doelgroep.

Sinterklaas; puur Hollands
Hij komt, hij komt… Zoals elk jaar viert Sinterklaas begin december zijn verjaardag in Nederland. Dit Hollands trots is een goede gelegenheid om een mailing uit te doen. Gedichtjes, cadeautjes, surprises.. kinderen vinden het geweldig. En wij vinden kinderen geweldig. Geef korting en rijm erop los. Klinkt misschien kinderachtig, maar dat is het niet. Want stiekem tovert zo’n rijmpje ook jou een lach op je gezicht. En effectief dat het is. Online bestellingen rond Sinterklaas passeerden vorig jaar de magische grens van €1 miljard. bron: Thuiswinkelwaarborg. De verwachting is dat het dit jaar nóg meer gaat stijgen.

Kerstinkopen stimuleren & de beste wensen doen
Wij boffen zeg. Aansluitend op Sinterklaas volgen de gezellige Kerstdagen. Ook dit zijn momenten waarop je kan inspelen. Alle grote merken hebben speciale kerstmailings. Des te meer redenen waarom ook jij goed voorbereid deze decembaarmaand in zou moeten gaan. Dit is namelijk de maand van cadeautjes geven en krijgen. Spring hierop in en laat je klanten weten dat jij deze periode niet onopgemerkt voorbij laat gaan.

Zit je niet in de e-commerce? Dan kan je nog altijd je lezers de beste wensen doen en/of ze bedanken voor het afgelopen jaar. Het klinkt misschien een beetje afgezaagd, maar dat is het niet. Zeker niet als de mail enigszins is gepersonaliseerd met bijvoorbeeld de naam van de ontvanger.

Inhaken op goede voornemens
Content is king. Zeker als het om e-mailmarketing gaat. Investeer in goede content en pluk de vruchten ervan in meer engagement en meer conversie. E-mailmarketing providers, waaronder Spotler, bieden uitgebreide tools waarmee je dit nauwkeurig kan meten. Er zijn diverse lijsten te vinden met top 3, 5 of 10. voornemens voor het nieuwe jaar. Verdiep je in deze data en kijk of jij hier op een speelse manier op in kan spelen. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van allerlei sportbenodigdheden (omdat jaarlijks meer sporten/afvallen op #1 staat). Ook hier geldt weer dat een kwinkslag de algehele beleving van de mail positief beïnvloedt.

Jaaroverzicht
Of wil je het toch wat serieuzer aanpakken? Ook dat kan. Je kan gaan strooien. En nee, deze keer niet met pepernoten maar met keiharde cijfers. Cijfers die aantonen wat jij het afgelopen jaar allemaal hebt bereikt met je bedrijf. Of juist cijfers van wat jij allemaal hebt bereikt met de klant. Positieve berichten zijn fijn om te lezen, maar maak het niet te gek. Zorg dat er ook relevantie voor de lezer in zit. Vertel bijvoorbeeld hoeveel e-mails hij/zij in totaal van jou ontvangen heeft. Of hoeveel bestellingen er dit jaar door hem/haar geplaatst zijn. Dit zijn statistieken die leuk zijn om te lezen. Ook hier geldt weer dat een e-mail met een komische tint gewaardeerd wordt.

Prettige feestdagen!