Door Sipan Haji
Video- en marketing specialist

Weet je nog de dag dat je je Facebook-profiel aanmaakte? Op aanraden van die ene vriend die vond dat het erg ‘cool’ en ‘hip’ was. Een plek waar je familie en vrienden in jouw leven kunt betrekken en uiteraard ook een plek waar je een kijkje kan nemen in hun leven. Inmiddels is Facebook niet weg te denken. Of toch wel? Gezien het laatste schandaal met databedrijf Cambridge Analytica is het sociale netwerk volop in het nieuws. Slecht nieuws welteverstaan. Betekent dit nu dat mensen massaal hun Facebook-profiel zullen verwijderen? En wat voor invloed heeft het op bedrijven en merken die op dit sociale netwerk vertegenwoordigd zijn? Wij zochten het voor je uit.

Misbruik van data

Vrijdag 16 maart werd bekend dat het Britse bedrijf Cambridge Analytica misbruik heeft gemaakt van ongeoorloofd verkregen gegevens van 50 miljoen Amerikaanse Facebookgebruikers om kiezersprofielen te maken (bron: Financieel Dagblad). Met deze kiezersprofielen wisten zij invloed uit te oefenen op de presidentiële verkiezingen in 2016 ten gunste van huidig president Donald Trump. Hoewel Mark Zuckerberg zijn verontschuldigingen voor het niet zorgvuldig omgaan met de gebruikersdata heeft aangeboden (bron: RTL Nieuws), is het eigenlijk nog maar de vraag of het gros van de mensen zijn verontschuldigen zomaar zal accepteren. Het is namelijk niet de eerste keer dat het bedrijf negatief in het nieuws komt vanwege privacygevoelige onderwerpen

Overname Whatsapp

In 2014 maakte Facebook bekend instant-messaging dienst Whatsapp over te nemen (bron: Volkskrant). Hierbij gaf het aan geen informatie te zullen uitwisselen tussen Facebook en Whatsapp. Een mooi belofte, maar helaas een die niet waar is gemaakt. Zo kwam vorig jaar naar buiten dat het wel degelijk informatie uitwisselt tussen de twee platforms (bron: Radar). Met deze koppeling creëert Facebook een nieuwe datastroom aan informatie. Denk hierbij aan namen en telefoonnummers (die gelinkt kunnen worden aan een Facebook-profiel). Ook als je zelf geen Facebook hebt, maar wel als contact in de telefoon van iemand anders staat, neemt Facebook (door de koppeling met Whatsapp) jouw gegevens op in haar database. Vandaar dat Facebook soms ook (enge) vriendschapsvoorstellen kan doen.

Advertenties

Waarschijnlijk heb je het weleens meegemaakt. Je zoekt een willekeurig product op Google en even later zie je een advertentie van dat exacte product in je tijdlijn. Toeval? Of is er hier meer aan de hand.
Nou dit is zeker geen toeval. Facebook is op steeds meer delen van het internet aanwezig. Zo heeft het tools beschikbaar waarmee ook het surfgedrag op websites buiten Facebook vastlegt. Deze data wordt dan beschikbaar gesteld aan adverteerders om dus erg specifiek te adverteren. (bron: Emerce)

Risico’s van data-verzameling

Facebook verzamelt steeds meer informatie over gebruikers. Als deze informatie in de verkeerde handen komt (zoals aan het begin van het artikel benoemd) dan kan dit nare gevolgen hebben. Omdat het bedrijf nu al meerdere keren negatief in het nieuws komt betreffende de data van gebruikers, is het niet raar om aan te nemen dat er gebruikers zullen zijn die hun Facebook-account de deur uit doen. Maar of dit aantal een impact zal hebben op het imperium dat het sociale netwerk gedurende de jaren heeft opgebouwd, valt nog te bezien. Facebook heeft namelijk nog Whatsapp en Instagram waarmee het alsnog een profiel kan creëren.

Stel dat je toch besluit Facebook en Instagram weg te doen. Dan is er nog Whatsapp dat dermate geïntegreerd is in onze samenleving dat je “locked in” bent. Als je dus je account verwijdert, dan verwijder je een belangrijk communicatiemiddel met vrienden en familie, nog meer dan Facebook. De kans is groot dat deze drempel te hoog zal zijn voor de meeste mensen.

Bedrijven op social media

Zolang er gebruikers (lees: consumenten) actief zijn op een plek, is het voor bedrijven altijd aantrekkelijk zijn om zich daar ook te bevinden. Met andere worden; bedrijven blijven hun pagina’s behouden en zullen de tools van Facebook gebruiken om te adverteren. Dit is namelijk big business en de tools van het bedrijf zijn ontzettend krachtig; mede door de koppelingen met onder andere Whatsapp, Instagram en andere websites waar het data vergaart.

Conclusie

“Cambridge Analytica” is het volgende (privacy)schandaal in korte tijd voor Facebook. Het lijkt voorlopig nog niet te zorgen voor een massale uittocht van gebruikers. Wel moet het meer en meer gaan oppassen. Als beursgenoteerd bedrijf is het belangrijk om positief in het nieuws te komen. Steeds meer mensen worden zich bewust van (het gebrek aan) online privacy en de persoonlijke informatie die ze prijsgeven. Daarbij heeft het gebruikers nodig om interessant te blijven voor adverteerders. Wij zijn benieuwd hoe Facebook zal reageren.