Door Sipan Haji
Video- en marketing specialist

Vorige maand maakte Mark Zuckerberg via Facebook (natuurlijk) bekend dat het algoritme dat de inhoud en volgorde van je tijdlijn bepaalt gaat veranderen. Gezien de vele onduidelijkheden over deze toch wel drastische verandering, geven we hieronder antwoord op vier meest gestelde vragen.

Wat verandert er precies?

De Facebook-directeur kondigde aan dat er aanpassingen worden gedaan aan de tijdlijn van de individuele gebruikers. “Een van onze grote aandachtsgebieden voor 2018 is ervoor zorgen dat de tijd die we allemaal op Facebook doorbrengen ook goed wordt besteed”, schrijft hij.

Facebook kijkt hiervoor naar personen met wie je vaak contact hebt en geeft deze personen voorrang op jouw tijdlijn. Je krijgt dus vaker berichten van hen te zien.

Waarom deze verandering?

Een probleem waar Facebook al langer mee kampt is de verspreiding van nepnieuws. Ook wil Facebook het social netwerk enigszins terug te brengen naar het oorspronkelijk doel; een connectie tussen familie en vrienden.

Zuckerberg stelt dat mensen die vaak via social media contact hebben met familie en vrienden gelukkiger zijn. “We voelen ons meer verbonden en minder eenzaam. En dat heeft op lange termijn effect op geluk en gezondheid”.

Wat betekent dit voor jou als bedrijf zijnde?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen betekent deze verandering dat er minder vaak berichten van pagina’s op de tijdlijn van gebruikers zullen verschijnen. De ruimte op de tijdlijn was al schaars en nu wordt er nog meer inspanning van jou gevraagd om op te vallen.

Dit betekent dus dat je meer engaging content zal moeten maken. Want hoe meer mensen jouw berichten liken, of nog beter; erop reageren, hoe groter de kans is dat die persoon en zijn/haar vrienden jouw bericht zullen zien.  Waar de tijdlijn van de individuele gebruiker momenteel voornamelijk uit bestaat zijn updates van pagina’s. Na deze verandering zullen al deze pagina’s het nog meer op moeten nemen tegen de familie en vrienden van de gebruiker. Een strijd die moeilijk wordt, maar ook één die je er toe zet om meer na te denken over je content.

Wil je er zeker van zijn dat jouw bericht wordt gezien? Met de aankomende wijzigingen lijkt het erop dat adverteren de enige manier is om er zeker van te zijn dat jouw doelgroep je boodschap daadwerkelijk te zien krijgt. Dat wil echter niet zeggen dat goede, organische content niet meer wordt gezien en gewaardeerd. Wees creatief en speel in op de behoeften van je doelgroep. Weet ze te enthousiasmeren en creëer engagement.

Wanneer gaat de verandering in?

Facebook meldt dat de veranderingen ‘de komende maanden’ worden doorgevoerd. Je hebt dus nog even om de nodige aanpassingen aan je contentkalender te doen.

Heb je na het lezen van dit blogbericht vragen over de aanstaande wijzigingen voor jouw Facebook pagina, aarzel dan zeker niet om contact met ons op te nemen.