Door Erik Klaassen
Digital Marketing Manager

Er wordt soms gedacht dat e-mailmarketing niet meer van deze tijd is. Wij kunnen je vertellen dat dit alles behalve waar is. Het is juist een van de meest effectieve en efficiënte manieren om leads, sales en merkbekendheid te genereren. Waar enkele jaren geleden e-mails vooral bestonden uit een generiek stukje tekst met een paar afbeeldingen; hiermee val je tegenwoordig niet meer op bij de lezers en – nog belangrijker – hiermee prikkel je geen enkele lezer om door te klikken.

Wij nemen het je zeker niet kwalijk als jouw nieuwsbrieven of e-mailings nog niet helemaal ‘van deze tijd’ zijn; wij weten namelijk hoe het is om druk te zijn met zaken doen waardoor er altijd een paar dingen blijven liggen. Het goede nieuws is dat wij de kennis en praktijkervaring hebben om jouw emailmarketing activiteiten sneller naar een hoger niveau te tillen. Omdat wij onze kennis graag delen, beschrijven wij hieronder een paar voorbeelden waarmee je e-mails aantrekkelijker worden voor de ontvangers.

Persoonlijke nieuwsbrieven
Hoe relevanter de content van de nieuwsbrief, hoe groter de kans op het lezen en (door)klikken. Maar … hoe goed ken jij je lezers eigenlijk op dit moment? Stap voor stap werk je toe naar persoonlijker contact zodra je in kaart brengt welke interesses je lezers hebben. Dit kan op meerdere manieren waarvan de meest eenvoudige manier is door het ze gewoon te vragen. Meer geavanceerd is de manier om interessegebieden in kaart te brengen door klik- of aankoopgedrag.

Verjaardagscampagnes
Iedereen heeft een verjaardag. Waarom die datum dan niet nuttig inzetten voor e-mailmarketing? Een eenvoudige uitvoering van dit type campagne is het sturen van een feestelijk opgemaakte mail met felicitatie: puur even laten weten dat je aan deze speciale dag gedacht hebt. Heb je een webshop en verkoop je producten online dan kun je loyale klanten in de verjaardagsmail een kortingscode geven voor korting op een specifiek product of een product naar keuze. Al met al is de verjaardagscampagne een uitgelezen kans om de relatie met je klant te onderstrepen. Zeer effectief en hoog gewaardeerd. Een kleine kanttekening: je moet wel de correcte geboortedata van je abonnees weten. Is de geboortedatum niet bekend of weet je die niet helemaal zeker, dan kun je ook daar op een laagdrempelige manier achter komen.

Geautomatiseerde mailcampagnes
Een goed voorbeeld hiervan is de ‘verlaten winkelwagen campagne’. Een grootste deel van de gevulde winkelwagens in een webwinkel wordt namelijk niet afgerekend. Wist je dat er ook een groot aantal bezoekers de winkelwagen gebruikt als ‘wenslijstje’? Met een campagne als deze stimuleer je deze doelgroep om toch nog het verkoopproces af te ronden. Wanneer dit type campagne eenmaal is ingesteld, heb je er (nagenoeg) geen omkijken meer naar.

Hebben we je op een idee gebracht of wil je binnenkort eens van gedachten wisselen over het inzetten van (verbeterde) e-mailmarketing?

Neem contact met ons op

Gerelateerd: 

E-mailmarketing

eDifference Magazine 2017

Ter gelegenheid van ons 15-jarig bestaan hebben we een magazine gemaakt waarin we stilstaan bij een aantal recente projecten van onze (tevreden) klanten.
Daarnaast zijn we trots op ons groeiend team van digitale professionals dat webshops en websites ontwikkelt en klanten helpt op de vele gebieden van digitale marketing.

Lees meer